مطالب را به بالاترین ارسال کنید

اگر سایت بالاترین آدرس اصلی سایت خاندان پهلوی را مسدود کرد میتوانید از آدرسهای دیگر استقاده کنید.
مانند:
http://pahlavis.blogspot.ca


۱۳۹۰/۱۱/۰۸

مومن آل فرعون؛ علی (پاتریک) پهلوی کیست؟

او مردى بود از فرعونیان (خاندان پهلوی) که به اسلام ایمان آورده بود، اما حمایت خود را از جمهوری اسلامی مخفی نگاه داشت، و در دل به حکومت اسلامی عشق مى ورزید و خود را موظف به دفاع از او مى دید.


عکس شاهزاده پاتریک پهلوی بهمراه مادر و برادر
عکس شاهزاده پاتریک پهلوی بهمراه مادر و برادر
علی پهلوی فرزند علیرضا پهلوی(برادر تنی محمدرضا پهلوی) یکی از شگفتی های خاندان پهلوی است که کمتر مورد توجه افکار عمومی و رسانه ها قرار گرفته است.

عکس علی (پاتریک) پهلوی در جوانی
عکس شاهزاده علی پهلوی در نوجوانی

علیرضا پهلوی دومین پسر و آخرین فرزند رضا شاه پهلوی و تاج‌الملوک آیرملو و برادر تنی محمدرضا پهلوی (لعنت الله علیه) در سال ۱۳۰۱ به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۲۳ وارد ارتش فرانسه شد و تا سال ۱۳۲۶ در آنجا خدمت کرد. در ایام خدمت در فرانسه با کریستیان شولوسکی که لهستانی تبار بود، ازدواج کرد و از او صاحب پسری به نام پاتریک پهلوی شد، ولی دربار ایران هیچگاه این ازدواج را به رسمیت نشناخت به همین دلیل همسر و فرزند علیرضا در پاریس زندگی می‌کردند. علیرضا پهلوی در ۶ آبان ۱۳۳۳ درست در زمانی که شایعه ولیعهدی او (به دلیل بچه دار نشدن شاه و ثریا اسفندیاری) بر سر زبان‌ها بود، در یک سانحهٔ هوائی کشته شد. پس از مرگ وی، پسرش علی (پاتریک) را به ایران آوردند و تحت سرپرستی دربار قرار دادند. اما پاتریک (علی) عمویش محمدرضا پهلوی (لعنت الله علیه) را بانی مرگ پدرش می‌دانست.

عکس شاهزاده پاتریک پهلوی در جوانی
عکس شاهزاده پاتریک پهلوی در جوانی
  • اما پاتریک که عمویش، محمدرضا پهلوی (لعنت الله علیه) را مسبب مرگ پدرش می‌دانست و...

 از دربار دل خوشی نداشت کم کم از دربار بریده شد و به دین و مذهب روی آورد. نام خود را به علی پهلوی تغییر داد و پس از ازدواج با همسرش سونیا به خرمدره (ازتوابع استان زنجان) مهاجرت کرد و در آنجا به کار کشاورزی و دامداری همت گماشت. در اسناد ساواک اینگونه نوشته شده: "... و در اول کار رفت بیمارستان او را ختنه کردند... زمانی که سونیا (همسر علی پهلوی) از سوییس آمد در حضور پروفسور یحیی عدل و بهمن حجت کاشانی و محضردار دربار در پونک، سونیا به عقد قانونی والاگهر درآمد و مسلمان شد... سونیا چادر نماز سر می‌کرد و ضمنا از آن موقع به کلی هیچ مردی به خانهٔ آن‌ها نمی‌رفت و اصولا مرد را راه نمی‌دادند. والاگهر خودش صبح تا شام در منزل کار می‌کرد... از همه کناره‌گیری کرده بود و کسی هم به دیدن او نمی‌آمد. نماز می‌خواند، به مردم کمک می‌کرد، به اشخاص کور و مریض کمک می‌کرد، خمس و زکات، هم می‌داد... "

عکس شهید بهمن حجت کاشانی
عکس شهید بهمن حجت کاشانی

وی در سال ۱۳۵۴ به همراه دوست همفکرش بهمن حجت کاشانی (برادرزاده سپهبد کاشانی رئیس سازمان تربیت بدنی) طرحی را جهت براندازی رژیم پهلوی برنامه ریزی می‌کنند و در پی اقدام به مبارزه مسلحانه، بهمن کاشانی کشته و علی پهلوی توسط ساواک دستگیر و زندانی می‌شود. اما بعد از مدتی با واسطه‌گری تاج الملوک از زندان آزاد و به همراه همسر و فرزندانش به گرگان و در ملک شخصی پدرش، کلاله، زیرنظر ساواک تبعید می‌شود. و شهرت خود را از علی پهلوی به علی اسلامی تغییر می‌دهد.


عکس شاهزاده علی پاتریک پهلوی در ایران
عکس شاهزاده علی پاتریک پهلوی در ایران

عکس شاهزاده علی پاتریک پهلوی در ایران
عکس شاهزاده علی پاتریک پهلوی در ایران
  • پاتریک پهلوی: با حکم امام اعدام نشدم
علی پاتریک پهلوی، برادرزاده محمدرضا (لعنت الله علیه) در گفت‌وگو با همشهری ماه مدعی شد: آمریکا و شاهزاده رضا پهلوی من را در اروپا خفه کرده‌اند، نمی‌توانم کتاب چاپ کنم. مثل اینکه وجود ندارم، سرویس‌های مخصوص آمریکا به من اجازه‌ حرف زدن هم نمی‌دهند. اگر حرف بزنم صدای قطره‌ای که از طاق بیفتد را هم نمی‌دهد.

وی که در دوران سلطنت عمویش، از ولیعهدی به زندانی شدن در اوین و خانه نشینی تنزل مقام یافت، می‌گوید: «در قانون اساسی آمده بود که محمدرضا (لعنت الله علیه) باید همیشه یک ولیعهد داشته باشد و تنها کسی که] پیش از به دنیاآمدن فرزند شاه [می‌توانست ولیعهد شود، من بودم. برادرهای ناتنی شاه مادرهای قاجار داشتند و خون قاجار طبق قانون اساسی قدغن بود. شاه معلمانی برای من گذاشت. بدون سر و صدا بزرگ شدم. وقتی ۱۳ ساله شدم اولین پسر شاه (رضا پهلوی) به دنیا آمد و من از برنامه ولیعهدی‌‌ رها شدم. ۱۸ ساله که شدم به آمریکا رفتم و ادیان خواندم. بعد به ایران بازگشتم و بهمن حجت کاشانی به من گفت: «اینجا مملکت اسلامی است، تو که همه ادیان را خواندی، چرا قرآن نمی‌خوانی؟» این گونه شد که ۱۲ سال با آیت الله ملایری قرآن خواندم. از سال ۱۹۷۲ زمین‌هایم در گرگان را در دست خودم گرفتم. در این منطقه بود که متوجه شدم عدالت پولی است! به قدری به دنبال احقاق حق مردم رفتم که ساواک تصمیم گرفت من را کمونیست بخواند و در ۱۹۷۵ به این جرم در اوین زندانی شدم. این در حالی است که من ضد کمونیست هستم و کارل مارکس را قبول ندارم. در ایران آن زمان هر کسی را که می‌خواستند خفه کنند، می‌گفتند کمونیست است. نمی‌گفتند مسلمان است. ۱۷ روز در زندان، روزی چهار ساعت سئوال و جواب؛ بعد از ۱۷ روز فهمیدند که من کمونیست نیستم! حتی چند روحانی معروف هم وقتی از ماجرا باخبر شدند از جواب‌هایم به ساواک خیلی راضی بودند. من باید بین شاه جنایتکار و قرآن یکی را انتخاب می‌کردم. نمی‌توانستم به خاطر عمویم به قرآن پشت کنم. بالاخره آزادم کردند ولی دو سال من را خانه نشین کردند. بعد از آن تا اواخر ۱۹۷۷ خانه نشین بودم. در این دو سال فقط یکبار مکه رفتم، آن هم با پاسپورت جعلی به نام «اسلامی اصل». حتی نگذاشتند با اسم پهلوی به مکه بروم.

رضا شاه

نوه رضا‌خان در ادامه پیرامون شکاف در دربار پهلوی گفت: تنها کسی که در این انقلاب نبود، گارد شاهنشاهی بود. زمانی که مردم می‌گفتند «مرگ بر شاه» درباریان کادیلاک خود را کنار می‌گذاشتند و با مردم شعار می‌دادند. شاه دیگر کسی را نداشت و نمی‌توانست بماند. البته فرح، عامل مهمی برای انقلاب بود، از بس کارهای زننده کرد.

آیت‌الله گیلانی و احمدی نژاد
 آیت الله گیلانی، رییس سابق دیوان عالی كشور و از فقهای برجسته كه چندی پیش نشان ویژه عدالت را از رییس جمهور در یافت كرد

فرزند علیرضا پهلوی برادر تنی شاه (لعنت الله علیه)، درباره زندگی خود در ایران پس از انقلاب اسلامی هم گفت: سال ۱۹۸۲ دادگاهی شدم. شنیدم که قرار است حکم اعدام برایم صادر شود. (البته این را آقای پسندیده به من گفت.) آیت‌الله گیلانی به آیت‌الله خمینی گفت که فلانی (من) بی‌گناه است. گویا آیت‌الله خمینی چند خط نوشتند که من را‌‌ رها کنند. البته به چشم ندیدم ولی شنیدم.

در ادامه این پرونده مفصل خسرو معتضد، پژوهشگر و تاریخ‌نویس از زندگی پاتریک پهلوی چنین می‌گوید: پاتریک پس از انقلاب نام خود را از پهلوی به اسلامی تغییر داد و حتی با مراجعه به مقامات انقلاب، مورد بخشودگی قرار گرفت. بر سر املاکش در گرگان اختلاف پیدا کرد، مردم نیز اذیتش می‌کردند و به همین دلیل مجبور شد از ایران کوچ کند.

عباس سلیمی نمی‌ن، رییس دفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران نیز گفته که پاتریک پس از اخراج از دربار، به تدریج به جریانات مخالف پیوسته و اقدام به مبارزه علنی و آشکار علیه عموی خود کرد و در نقطه مقابل محمدرضا پهلوی (لعنت الله علیه) که به ضدیت با دین اقدام می‌ورزید، قرار گرفت.

عکس شاهزاده علی پهلوی

وی افزود: درست است که در مخالفت علی با محمدرضا پهلوی (لعنت الله علیه)، انگیزه شخصی - ماجرای قتل پدر- وجود داشت اما مشخصه غالب مخالفت علی با پهلوی و سلطه آمریکا، گرایش وی به مذهب بود. او در مخالفت با محمدرضا (لعنت الله علیه) دربار را با آن جاذبه‌های دنیوی‌‌ رها کرد و حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که وی برای رفع فقر و بی‌عدالتی، گروهی تشکیل داده و به روستایی رفته و به فعالیت می‌پرداخت.

سلیمی نمی‌ن بیان کرد: علی اسلامی (پهلوی) پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم در ایران ماند، برخلاف آنچه همگان می‌گویند، وی در آن سال‌ها هیچ‌گاه به زندان نیفتاد چرا که همواره نسبت به رفتار و عملکرد محمدرضا و پهلوی‌ها معترض بود، علی برای ماندن در ایران مشکلی نداشت اما وی مدتی پس از پیروزی انقلاب از ایران رفت. گفته شده که او پس از خروج از ایران در وضعیت مالی خوبی به سر نمی‌برد تاحدی که از داخل کشور به علی کمک مالی شده است.

عکس شاهزاده علی پهلوی
عکس شاهزاده علی پهلوی

اکبر نبوی، فیلم ساز هم که از نزدیک با پاتریک ارتباط داشته و دو هفته هم با وی زندگی کرده و از وی مستندی برای پخش آماده کرده است، تاکید می‌کند که علی هیچ موقع از پدر بزرگش مثبت یاد نمی‌کرد، همیشه نسبت به رضا قلدر خان (لعنت الله علیه) و محمدرضا (لعنت الله علیه) منفی و تند بود.

جدیدترین عکس شاهزاده علی پاتریک پهلوی
جدیدترین عکس شاهزاده علی پاتریک پهلوی

شاهزاده علی پهلوی به چه کسی شباهت دارد؟ او به رضا قلدر پهلوی شباهت دارد، بنظر می رسد پاتریک پهلوی از جسم  رضاخان استفاده میکند؛ ولی آن یکی روحی سیاهِ اهریمنی داشت و این یکی پاک و شفاف است.

او مردى بود از فرعونیان (خاندان پهلوی) که به اسلام ایمان آورده بود، اما حمایت خود را از جمهوری اسلامی مخفی نگاه داشت، و در دل به حکومت اسلامی عشق مى ورزید و خود را موظف به دفاع از او مى دید. 
او مردى بود هوشیار و دقیق و وقت شناس و از نظر منطق بسیار نیرومند و قوى بود

0 نظرات:

ارسال یک نظر