مطالب را به بالاترین ارسال کنید

اگر سایت بالاترین آدرس اصلی سایت خاندان پهلوی را مسدود کرد میتوانید از آدرسهای دیگر استقاده کنید.
مانند:
http://pahlavis.blogspot.ca


۱۳۹۰/۱۱/۰۶

شاه سفّاک و بیسواد؛ رضا پهلوی کیست؟

در اسفند سال ۱۲۵۶ (۱۲۹۵ق) همزمان با سفر دوم ناصرالدین شاه قاجار به اروپا و زمزمه تشکیل قزاقخانه توسط روس‌ها در ایران، در روستای آلاشت از توابع سوادکوه مازندران کودکی به دنیا آمد که رضا نام گرفت (بعد‌ها انقراض سلسله قاجاریه و تأسیس رژیم سفّاک پهلوی به دست وی به وقوع پیوست).


عکس رضا پهلوی (لعنت الله علیه)
عکس رضا پهلوی (لعنت الله علیه)
نام پدر رضا پهلوی، عباس علی (سرهنگ فوج سوادکوه) و مادرش زهرا (نوش آ‌فرین) از مهاجرین قفقاز می‌باشد. نوش‌آفرین همزمان با زایش رضا، همسرخود را که در مأموریت تهران بود از دست داد. مرگ عباس علی و ناسازگاری اعضای خانواده همسرش که زایش این فرزند را شوم و نامبارک می‌دانستند باعث شد به همراه کودک نوزاد خود از آلاشت به تهران نزد برادر و دیگر اقوام خود کوچ نماید. در میان راه در منطقه سرگدوک فیروزکوه به گمان اینکه فرزند نوزاد وی بر اثر سرما و برف شدید فوت نموده است به کاروانسرادار محل تحویل می‌دهد تا پس از فروکش کردن برف او را دفن کند. کودک پس از زمانی مداوا بدست یک کاروان دیگر به مادرش برگردانده می‌شود. در همین هنگام به مادر «رضا پهلوی» تجاوز جنسی می‌شود، در ‌‌نهایت «رضا پهلوی» به همراه مادر به تهران بازمی‌گردد و در محله سنگلج در کمال فقر و بدبختی، ذلت و خواری زندگی می‌کند و بزرگ می‌شود و به یک نوجوان شرور، بی‌سواد و عقده‌ای تبدیل می‌گردد.


عکس آدولف هیتلر در نوجوانی
عکس آدولف هیتلر در نوجوانی
رضا پهلوی برای تهیه نان و گردش زندگی مانند: «دیکتاتور آلمان، آدولف هیتلر» به کارهای گوناگون از آن میان شاگردی مغازه آهنگری و کارگری در اصطبل خانه سفارت انگلیس جهت جمع اوری پِهِن اسپ‌ها گمارده می‌شود.



  • ورود رضا سفاک بیسواد به سازمان نظامی بریگاد قزاق وابسته به روسیه
عکس نیروی های نظامی بریگاد قزاق، رضا قلدر پهلوی در حال آموزش دادن به دیگران
عکس نیروی های نظامی بریگاد قزاق، رضا قلدر پهلوی در حال آموزش دادن مسلسل ماکسیم روسی به دیگران
 و سرانجام در سن ۱۲ سالگی بدست ابوالحسن خان سرتیپ (صمصام) از بستگان خود وارد فوج سوادکوه (از ابوالجمعی علی‌اصغرخان امین‌السلطان صدراعظم) شده و با درجه صفر (سربازی) آغاز به خدمت می‌کند. در سال ۱۳۱۳ق پس از قتل ناصرالدین شاه قاجار فوج سوادکوه برای نگهداری از سفارتخانه و مراکز دولتی به تهران فراخوانده می‌شود. وی در دوران خدمت در قزاقخانه با شتاب رشد نموده و در سال ۱۳۱۸ق، به سرگروهبانی محافظین بانک استقراضی روسیه در مشهد و پس از چندی به وکیل‌باشی گروهان شصت تیر منصوب می‌گردد. نام رضا شصت تیر با بودن درجه گروهبانی در قزاقخانه و در محافل تهران مخصوصاً میان بچه باز‌ها، شراب خواران و چاقوکشان معروف می‌گردد.
سپس در سال ۱۳۲۴ ق به همراه گروه محافظین عین‌الدوله هنگام تبعید، به فریمان گسیل می‌شود.
رضا قلدر پهلوی (لعنت الله علیه) در نزد عین‌الدوله به آموختن درس و خواندن و نوشتن می‌پردازد، اما به دلیل داشتن روحیه خشن و هوش و استعداد کم آموختن درس را‌‌ رها می‌کند و بی‌سواد می‌ماند.



  • رضا قُلدر سرکوب منش، جنبش سبز جنگل و میرزا کوچک سبز اندیش را سرکوب کرد
عکس میرزا کوچک، سردار جنبش ملی
عکس میرزا کوچک، سردار جنبش ملی
رضا ماکسیم در سال ۱۲۸۸ش، همراه با راهزن‌ها و اراذل و اوباش برای سرکوب اعتراضات و قیام‌های مردمی به زنجان، اردبیل و... گسیل می‌شود و در جنگ با نیروهای مردمی تلاش فراوان نشان می دهد. سپس با درجه یاوری به فرماندهی دسته تیرانداز و سرانجام در سال ۱۲۹۷ش به فرماندهی آتریاد همدان منصوب می‌گردد.
رضا پهلوی (لعنت الله علیه) در سال ۱۲۹۹ برای سرکوب انقلاب مردم ایران و میرزا کوچک خان به گیلان گسیل می‌گردد.
سردار بی‌سر، ای غرور جنگل سبز ایران
سردار بی‌سر، ای غرور جنگل سبز ایران
عکس سر بریده میرزا کوچک



  • کودتای انگلیسی ۳ اسفند ۱۲۹۹
با برون رفت نیروهای روسیه از ایران دولت انگلیس برای مهار اوضاع و جامه عمل پوشاندن به مطامع خود اقدام به پی‌ریزی کودتای نظامی می‌نماید و برای اجرای این طرح هماهنگی‌های لازم را میان ژنرال ادموند آیرونساید (فرمانده نیروهای انگلیسی در ایران)، اردشیر ریپور‌تر (جاسوس دولت انگلیس در ایران)، رضا خونخوار پهلوی فرمانده آتریاد (تیپ) همدان و سیدضیاءالدین طباطبایی مدیر روزنامه رعد ایجاد می‌کند.
سید ضیاءالدین طباطبایی
سید ضیاءالدین طباطبایی
برآیند اینکه مذاکرات و هماهنگی‌های به عمل آمده میان سید ضیاء و رضا قلدر خان (لعنت الله علیه)، کودتا در روز سوم اسفند سال ۱۲۹۹ش به وقوع می‌پیوندد و نیروهای آتریاد همدان بدون کمترین پایداری وارد تهران شده و کلیه ادارات دولتی و مراکز نظامی را اشغال می‌کنند و نزدیک به یکصد تن از رجال، معاریف و روحانیون را بازداشت و زندانی می‌نمایند.
پرچم انگلیس
کودتای انگلیسی ۳ اسفند ۱۲۹۹ با برنامه‌ریزی و دستور بریتانیا (توسط آیرون ساید) اجرا شد که زمینه را برای تشکیل سلسله کودتاگران پهلوی فراهم آورد.
احمدشاه، محمدحسن میرزا (ولیعهد) به کاخ فرح‌آباد می‌گریزند و فتح‌الله خان سپهدار رشتی (نخست‌وزیر) به سفارت انگلیس پناهنده می‌شود. سرانجام رضاخان با صدور فرمان احمدشاه به فرماندهی دیویزیون قزاق و وزارت جنگ و سیدضیاءالدین طباطبایی به نخست‌وزیری منصوب می‌گردد.

عکس اردشیر ریپور‌تر
عکس اردشیر ریپور‌تر
اردشیر ریپور‌تر به عنوان رئیس سازمان مخفی اطلاعات بریتانیا در ایران تا زمان کودتا ۲۸ سال در ا یران اقامت داشت و بر حوادث مهمی چون انقلاب مشروطه و غیره تأثیر نهاده بود. ژنرال ادموند آیرونساید به عنوان فرمانده نیروهای نظامی انگلیس در شمال ایران سهم معینی در کودتا داشت، او مجری دستورات وزیر جنگ وقت بریتانیا، یعنی چرچیل بود. بعد‌ها چرچیل، به عنوان نخست وزیر وقت بریتانیا، نقش سرنوشت سازی در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ایفا کرد.



  • آغاز حکومت نامشروع شاه دیکتاتور و خون آشام پهلوی
پس از خروج احمدشاه، عوامل رضا پهلوی (لعنت الله علیه) اندیشه الغای سلطنت و دیکتاتوری؛ و رئیس ‌جمهور شدن رضاخان را پیش آوردند. اما تغییر حکومت کشور به جمهوری با مخالفت شدید رضا کودتاچی پهلوی با شکست روبرو شد.
عکس مراسم تاجگذاری رضا قلدر بیسواد
عکس مراسم تاجگذاری رضا قلدر بیسواد
بالاخره نمایندگان مجلس پنجم‌ شورای‌ ملی‌ با فشارهای رضا پهلوی (لعنت الله علیه) در روز ۹ آبان ۱۳۰۴ خورشیدی ماده واحده‌ای را مطرح کردند که به موجب آن احمدشاه از سلطنت خلع شد و حکومت‌ موقت‌ «در حدود قانون اساسی و قوانین موضوعه مملکتی به شخص آغا ‌رضا خان پهلوی» سپرده شد و «تعیین تکلیف حکومت قطعی» به مجلس مؤسسان واگذار شد. سپس با تشکیل یک مجلس‌ موسسان، در ۲۱ آذر ۱۳۰۴، سلطنت ایران‌ به‌ «آغا رضا پهلوی» واگذار شد.
مراسم تاج‌گذاری "رضاشاه قلدر" در ۴ اردیبهشت ۱۳۰۵ انجام شد.



  • سرکوب و خفقان در دوره سلطنت رضا خان قلدر
در دوره پادشاهی خود با قدرت سلطنت کرد و تمام امور مملکتی را در دست خود داشت. آزادی‌هایی که در جریان انقلاب مشروطه به دست آمده بود در دوره او از بین رفت و هیچ جریان مخالف را تحمل نمی‌کرد. بسیاری از رقبا و مخالفان خود در دستگاه حکومتی را کشت یا ساکت کرد. در زمینه نفت قرارداد دارسی را به ظاهر لغو کرد ولی عملاً آن را با قرارداد ۱۹۳۳ تمدید کرد. مجلس شورای ملی در دوره او جنبه نمایشی پیدا کرد و انتخابات با دستور از بالا و بر پایه فهرست‌هایی از نمایندگان مورد تائید او و انتصابی انجام می‌شد



  • تبعید و مرگ خفت بار رضا پهلوی در غربت
عکس رضا خان مفلوک و پریشان حال در سالهای دربدری و غربت نشینی
عکس رضا خان مفلوک و پریشان حال در سال‌های دربدری و غربت نشینی
پس از اشغال ایران، بریتانیا پیامی به این مضمون به رضاپهلوی ارسال کرد:
 «ممکن است اعلی حضرت لطفا از سلطنت کناره‌گیری کرده و تخت را به پسر ارشد و ولیعهد واگذار نمایند؟ ما نسبت به ولیعهد نظر مساعدی داریم و از سلطنتش حمایت خواهیم کرد. مبادا اعلی حضرت تصور کنند که راه‌حل دیگری وجود دارد.»

0 نظرات:

ارسال یک نظر